• alle tegels
  • columns
  • Klussendienst

    Natuurlijk. De bijzondere verhalen van cliënten zijn de moeite waard om te vertellen. Ook die van de begeleiding en van andere mensen die direct bij hen betrokken zijn, zijn het delen waard. Maar zo nu en dan kan ook een frisse ‘blik van buiten’ geen kwaad. Daarom vandaag een verhaal van een oud-stagiair. Ze vertelt over haar ervaringen en herinneringen aan haar stage bij de klussendienst in Nijmegen…

    “De klussendienst is een groep voor mensen met problematieken en een afstand tot de arbeidsmarkt. In de praktijk dekt het woord ‘dagbesteding’ of ‘sociale werkplaats’ niet de lading. Zodoende gebruikten we die bewoording niet maar spraken we bij de klussendienst over ‘werkvorm’. Enerzijds had dat te maken met de grote diversiteit aan werkzaamheden die we hadden, anderzijds met de veelvoud aan werkstructuren waarin deze gegoten werden. De activiteiten waren namelijk zodanig gevarieerd dat het niet alleen voor de cliënten maar ook voor de begeleiding altijd een verrassing was wat er hen te wachten stond.
    Onze activiteiten bestonden voornamelijk uit klussen voor onder andere woongroepen en particuliere Nijmegenaren. Klusjes in en om het huis, waar zij normaliter zelf niet aan toekwamen. Denk aan het schilderen van de garagedeur, het in elkaar zetten van die ene kast of aan het snoeien van de tuin. Dat is een van de redenen waarom ik het werken bij de klussendienst zo leuk vond.
    Een andere, en minstens even belangrijke reden, had alles te maken met de doelgroep waarmee er gewerkt werd. Mensen met een afstand tot de maatschappij. Onze taak was te vinden in het aansturen en motiveren van de klussers. In het bewaken van laagdrempeligheid en in het opbrengen van geduld. De sfeer was volkomen ontspannen, waar grappen en ‘ouwehoeren’ op zijn tijd zeker gewaardeerd werden.
    En dan hebben we het alleen nog maar over de werkzaamheden en de werksituaties. De voldoening die ik uit mijn stage haalde heeft ook een impact op me gehad. Zelfs zo dat ik nog vaak terugdenk aan de dingen die ik met de cliënten bereikt heb. Er was bijvoorbeeld een jongen die moeite had met zichzelf te uiten. Moeite met het delen van zijn verleden en van zijn gevoelens. Op de een of andere manier kreeg ik iets bij hem los, waardoor we als team beter konden inspelen op zijn behoeften. Daar draaide het immers om, het ondersteunen van mensen. Ervoor waken dat zij zelfredzaam zijn. En ervoor waken dat zij zich ook zo voelen. Achteraf kijk ik met trots terug op de aanpak die we hierbij gehanteerd hebben.
    Tenminste, als ik al diegene ben die trots mag zijn. Een groot deel van deze mooie ervaringen heb ik volledig te danken aan hen. Je zult er nog van staan te kijken hoeveel durf ervoor nodig is om jezelf open te stellen voor een ander. Zeker wanneer je dingen hebt meegemaakt waar een buitenstaander in feite niets mee te maken heeft.

    Het allermooiste aan de klussendienst vind ik echter iets totaal anders. Dat betreft de mate waarin iedereen er welkom is…
    Het maakt niet uit of iemand net uit een probleemsituatie komt en aanklopt bij de klussendienst. Ook wanneer iemand een tijdje onaangekondigd niet is op komen dagen en plots weer voor de deur staat, wordt hij of zij met open armen ontvangen. Voor onze klussers en wellicht ook voor de buitenwereld, oogt de klussendienst daarom als een plek waar ruimte is voor ieders succes. Als een plek waar altijd plek voor je is. Ik ben van mening dat het overal zo zou moeten zijn.”

    Reacties:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *