Mensen hebben wensen

driehoek-als-je-het-mij-vraagt

 

Wensen vervullen. En mensen bij elkaar brengen. Daar gaat het om bij ‘Als je het mij vraagt’ (AJHMV).
Met AJHMV wil Dichterbij haar cliënten ondersteunen bij een zo gewoon en gelukkig mogelijk leven. Het is voor Dichterbij het ‘hoe’ of ‘de manier waarop’, van waaruit er in de organisatie gehandeld wordt.

driehoek

Driehoekgesprekken

Concreet betekent dit dat bij AJHMV het lokale, zelforganiserende team van cliënten, verwanten en begeleiders (de zogeheten ‘driehoek’) met elkaar in gesprek gaat over de wensen en mogelijkheden van de cliënt. Centrale vragen zijn: Wat kan ik? Wat wens ik? Waar zijn we goed in als team? En wat willen wij graag als team?

ajhmv_fb-foto_constructiefile

 

Wensen waarmaken

Samen bepaalt het team welke wensen het wil realiseren en daar gaat het vervolgens mee aan de slag. Dat zijn zowel individuele wensen als groepswensen en de wensen kunnen variëren van wonen tot werken en van meedoen in de samenleving tot vrijetijdsbesteding.

Af en toe zijn er geen wensen en dan biedt de ontmoeting vaak al voldoening. Soms zijn er kleine wensen, die gemakkelijk te vervullen zijn. Maar zo nu en dan is er hulp van buitenaf nodig. Daarom stimuleert AJHMV de driehoek om actief haar netwerk in te zetten bij het waarmaken van wensen.

als-je-het-mij-vraagt-tegels

 

Methodiek

In de gesprekken volgen de deelnemers meestal de 12 ‘gesprekstegels’ die ze stap voor stap op weg helpen tot actieplannen. Aan de hand van deze zeshoekige kartonnen tegels kunnen zij gezamenlijk het gesprek vormgeven. Ze fungeren dan ook als een gespreksleidraad voor de begeleiders en verwanten en als een houvast en overzicht voor cliënten.

De gesprekstegels zijn ontwikkeld aan de hand van de theoretische principes van ‘Appreciative Inquiry’. Alle vergaarde informatie wordt opgeschreven op de tegels en na afloop wordt alles verwerkt in een speciaal ontwikkelde app en maakt het team een actieplan met afspraken en taakverdelingen. Als je het mij vraagt is geen project met een begin- en eindtermijn maar pijler die in de organisatie geborgen is.

ai-als-je-het-mij-vraagt

 

Resultaten

Hoe dat zelforganiserende proces ook verloopt, het eindigt meestal in een fijne ervaring of in een mooi verhaal. De verhalen, wensen, oplossingen, dilemma’s en initiatieven die uit AJHMV voortkomen, zijn dan ook vaak erg bijzonder en het vertellen waard.

 

Daarom laten we via Facebook en Instagram iedereen kennis maken met die verhalen. We willen mensen ermee inspireren. Ook deze website is hiervoor bedoeld. Enerzijds als informatiekanaal en anderzijds als etalagekanaal, met inspirerende en mooie voorbeelden.

als-je-het-mij-vraagt-wensen-vervullen

 

Informatie voor cliënten

 

‘Als je het mij vraagt’-krant!

Lees via deze link de enige echte ‘Als je het mij vraagt’-krant:
Als je het mij vraagt – Krant
Veel leesplezier!


 

Contactgegevens

  • alsjehetmijvraagt@dichterbij.nl

  • Telefoon: 088 754 0110

  • www.facebook.com/alsjehetmijvraagt (privé-berichten worden binnen een week beantwoord)

  • www.instagram.com/alsjehetmijvraagt

  • www.alsjehetmijvraagt.nl