• alle tegels
  • foto’s
  • Gouden Oor Award

    Dichterbij genomineerd voor Gouden Oor Award Zorg 2017

    06-03-2017

    Dichterbij staat op 16 maart met Als je het mij vraagt in de finale van de Gouden Oor Award Zorg 2017. En daar zijn we apetrots op!

    De Gouden Oor Award is de jaarlijkse prijs voor organisaties die uitblinken in het luisteren naar klanten. Sinds 2014 is er een speciale award voor de zorgsector. “Dit is een landelijke erkenning en een nieuwe bevestiging dat Dichterbij de goede weg is ingeslagen”, zegt Mascha Weijers, manager Communicatie & Marketing. Zij doelt hiermee op de methode Als je het mij vraagt, die Dichterbij sinds september 2015 gebruikt. “Dichterbij wil een organisatie zijn waarin ‘waarderend luisteren’ voor medewerkers een tweede natuur is. Als je het mij vraagt is onze belangrijkste kapstok. Bij dit programma achterhaalt en realiseert het team van cliënten, verwanten en begeleiders samen de wensen en behoeften van cliënten.” Dat is niet altijd even makkelijk bij mensen met een verstandelijke beperking, zegt ze. “Vaak hebben zij moeite om aan te geven wat ze bedoelen. Daarom gebruiken we een speciale gespreksmethodiek met ondersteunende materialen.”

    Sterk

    In januari 2017 heeft Dichterbij zich formeel ingeschreven voor de award van 2017. Na een pittige eerste selectieronde heeft de jury eind februari een bezoek gebracht aan Dichterbij. Dat bezoek vond plaats bij dagbesteding DIA (een dagbestedingslocatie van Dichterbij) in Heijen. In een presentatie daar hebben cliënten, verwanten en medewerkers samen de juryleden overtuigd van de kracht van Als je het mij vraagt. De jury noemt het sterk dat Dichterbij de bezuinigingen in 2015 heeft aangegrepen om anders te denken en cliënten zelf te vragen wat de beste zorg is. Ook krachtig vindt ze dat Als je het mij vraagt door middel van eenvoudige kaarten behoeften en wensen van cliënten goed in beeld brengt en in het samenspel tussen cliënten, verwanten en medewerkers gerealiseerd worden. En een ander goed punt is dat cliënten de regie hebben en dat de nadruk niet ligt op de beperkingen van een cliënt, maar op wat hij wel kan of zelfs goed in blijkt te zijn.

     

    Verbeteren luisterklimaat

    “Als organisatie investeren we structureel in het verbeteren van ons luisterklimaat, in het communicatiever maken van de organisatie”, zegt Weijers. “We zetten onze communicatiecapaciteit gericht in op waar het bij Dichterbij echt om draait: de cliënt, zijn familie en directe begeleiders. Wij denken dat we daarmee het verschil kunnen maken. Niet met glossy brochures, flitsende advertenties of dure campagnes. Onze aanpak werpt nu zijn vruchten af; de nominatie voor de Gouden Oor Award Zorg 2017 is een prachtige erkenning.” Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat teams Als je het mij vraagt blijven inzetten. Mascha: “De methode is geen eenmalige oefening, het is de bedoeling dat het tot ons DNA gaat behoren. Daarom is het ook dit jaar een belangrijke pijler en zetten we in op de bijbehorende verdere ontwikkeling van zelforganisatie en leiderschap.”

    Landelijk op de kaart

    Op 16 maart staat Dichterbij samen met Care for Cancer en Cicero Zorggroep in de finale. Dan geven cliënten, verwanten en medewerkers opnieuw een presentatie om de jury te vertellen waarom Dichterbij de prijs verdient. Weijers: “Wat de uitkomst ook wordt: met deze nominatie hebben we ons landelijk op de kaart gezet. Bovendien is het een bevestiging dat we met Als je het mij vraagt de juiste keuze hebben gemaakt.”

    Lees meer over het Gouden Oor.

     

     

     

    Reacties:
    • Wil Busser , oud medewerker schreef:

      Ik volg al een tijd de berichten van , Als je het mij vraagt .
      Wat een goed initiatief .
      Het gouden oor zou zeker verdiend zijn .


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *